Bigmans wintercompetitie: acht afwasborstels en een snijplank…

Op een mooie zondagmorgen, midden in augustus, de wintercompetitie afsluiten. De tegenstelling kan haast niet groter. Draagtas verplicht. De baanomstandigheden laten geen golftrolleys toe, laat staan buggy’s. Na een rondje spelen zitten niet alleen je clubs en schoenen, maar ook de broekspijpen en met een beetje vette swing, je brillenglazen en alles daar omheen aardig onder de modder.Flink aan de bak dus met de hogedrukspuit. Maar COVID-19 maakt alles anders.

De baan van het ene op het andere moment potdicht. Weken-, nee maandenlang niet golfen. Het wordt voorjaar. De baan knapt op. De greenkeepers zetten hun beste beentje voor en als er onder coronaregels weer gegolft kan worden, is alle leed geleden. De baan is droog, trolleys mogen weer, zelfs het terras is open. En dan plotseling, midden in de zomer, uitgenodigd worden om de wintercompetitie af te sluiten met een gebruikelijk rondje van 9 holes en een prachtig einde onder het genot van een bbq. Wat een geweldige sponsor, die Bigmans. Karin en Albert hebben er gedurende de wintermaanden elke zondag een feest van weten te maken en doen er tijdens deze afsluiting zo mogelijk nog een schepje bovenop met o.a. schitterende prijzen voor de winnaars.

En na deze hele gebeurtenis is het natuurlijk tijd om op te ruimen. De afwasborstel kan gehanteerd om borden, bestek en snijplanken schoon te poetsen. Maar wat schetst mijn verbazing. George heeft alle afwasborstels geconfisqueerd en de snijplank volledig verruïneerd. En dat alles alleen maar opdat hij tijdens een rondje golf, de gebruikte stok stante pede kan schoonmaken. Waar elke normale golfer zich tijdens de ronde bedient van een doekje om provisorisch de meeste rommel van de club te verwijderen, heeft de heer Snijder het nodig gevonden daarvoor maar liefst 8 afwasborstels te gebruiken. Die hij kundig – dat wel – met behulp van een gedeelte van een snijplank aan zijn trolley heeft bevestigd.

Het moet gezegd. Het bevordert wel de speelsnelheid, toch een hot item in de tegenwoordige golfwereld. Bal geslagen. Doorlopen en stok schoonmaken, één beweging.En als u meent dat ik hier een sprookje heb verteld, staat hieronder het bewijs.

Antoon (Een verwonderde en enigszins jaloerse flightgenoot van George)