Club kampioenschappen strokeplay 2020

De meeste mensen die mij kennen weten dat ik niet van de huidige digitale wereld ben, maar meer van het direct communiceren met mensen. Maar ook ik ben in staat om ook mijn collega’s af en toe te verbazen met mijn computerskills die sinds afgelopen maart noodzakelijk zijn geworden. Zodoende is het mij ook gelukt óm een account aan te maken bij onze golfclub en mij af en toe in te schrijven voor een teetijd en dan altijd voor 9 holes op een avond. Overdag ben ik te druk voor golf en staat mijn hoofd er ook niet naar, het weer werkt dit jaar ongelofelijk mee en ik geloof dat ik het gras in deze tijd van het jaar nog nooit zo groen heb gezien. Zonneschijn en regen wisselen elkaar in het juiste tempo af en alles groeit als kool.

Na een keer of 3 9 holes spelen in de afgelopen 2 maanden zie je de verbetering op onze baan , volgens velen veel te langzaam als ik dat zo aanhoor op het terras en eind april was ik het daar ook wel mee eens maar inmiddels niet meer . Ik vind dat je alles moet bekijken naar wat de mogelijkheden zijn op iedere individuele locatie en durf ook te stellend dat niemand in dit land op zoveel golfbanen komt als ik. Voor mij is het een totaal plaatje , parkeerplaats ,clubhuis , shop , restaurant en ontvangst. Maar nog veel belangrijker is de sfeer, ik leg dat vaak uit aan mijn klanten en de horeca ondernemers op de verschillende clubs alsmede aan Phil Helsby die weer directeur op The Dutch is dat ik onze baan Royal Heidemeer noem als het heel mooi is en het Heideroosje als het wat minder is dan kan. Waar geen een club aan kan tippen is de sfeer die er vaak is op het terras overdag of ’s avonds als de zon nog schijnt. Dan kan je op The Dutch 20 greenkeepers hebben of op St. Nyk een super goede uitdagende golfbaan, maar onze sfeer krijgen ze daar nooit. Nadat het mij was gelukt om mij ook hier digitaal voor in te schrijven mocht ik afgelopen zaterdag samen met Arjan en Jan aan de eerste 18 holes van de clubkampioenschappen strokeplay beginnen.

Eerst een paar ballen op de range inslaan en daarna naar de putting green voor het gevoel met putten en chippen, terwijl ik hiermee een kwartiertje bezig was dacht ik: op de baan chip ik ze er allemaal bij en alle puts vallen van alle kanten, want beter als dit kan je het niet. Dus vol goede moed de baan in maar mijn voorzichtige spel verprutste het al snel. Chippen ging niet, putten echt bagger, geen bal ging erin als het eigenlijk moest, 39 over de eerste 9 en vanaf hole 10 alleen maar regen gehad. Ik had nog wel een witte broek aan gedaan vanwege mijn bijgeloof en hoop op mooi weer maar het mocht niet baten. Alleen maar regen en dus zaak om de score een beetje binnen de perken te houden en met nog een keer 39 een uitgangspositie van 78 en dus 3 slagen achter Arjen Miedema die een keurige 75 neer had gezet als koploper.

Zondagochtend vertrokken we rond 10.50, ik in een zwarte broek en de hele dag prachtig weer, gemaaide greens door Andor en mijn spel werd een stuk beter dan de dag ervoor . Ik had een vriendin als caddie en we gingen voor alles of niets. Ballen slaan ging super, bijna geen missers en chippen en putten ging beter, maar nog niet fantastisch, iets om nog meer op te oefenen. Arjen en ik gingen helemaal gelijk op, Robin speelde echt heel goed op 4 holes na waardoor zijn score een beetje tegenviel maar zijn golf zeer zeker niet. Arjen mag nooit meer klagen over de greens, de manier waarop hij stond te putten oversteeg gemiddeld Tour niveau, niet meer normaal, uiteindelijk stonden we all square op de tee van 17 en sloeg ik een ijzer 9 uit de rough over de green waardoor ik een lastig chippie terug moest slaan dat resulteerde in een bogey. Door het opleggen op 18 van Arjen was ik genoodzaakt om voor de green te gaan en dat lukte mij gelukkig omdat het ook nog een beetje wind mee was. Helaas voor Arjen verprutste hij de hole een beetje waardoor ik aan een birdie genoeg had om dit jaar het kampioenschap weer een keer te winnen. Voor mij was deze keer echt heel speciaal omdat op de laatste hole mijn ouders en broer er ook bij waren. Hierdoor werd ik overladen door zonneschijn en zo moet het af en toe ook zijn.

Ik wil Andor bedanken voor de moeite die hij heeft gedaan om de greens zo goed mogelijk te krijgen, ik wil de horeca graag bedanken voor hun inzet over het weekend maar vooral wil mijn flightgenoten bedanken van zaterdag en zondag, ik heb heel prettig gegolfd met jullie .

Vriendelijke groeten en tot op “Royal Heidemeer”,

Frank Wedema

Uitslagen:

Heren:

1. Frank Wedema (rondes 78 en 72), totaal 150 slagen;
  2. Arjen Miedema (rondes 75 en 77), totaal 152 slagen;
  3. Jorrit Kuindersma (rondes 80 en 78), totaal 158 slagen.

Dames:

1. Rianne van der Velden – van Woerkum (rondes 87 en 95), totaal 182 slagen;
  2. Joan Akkerman – Balkema (rondes 94 en 96), totaal 190 slagen;
  3. Elly van Vessem (rondes 98 en 96), totaal 194 slagen.

Op de foto van links naar rechts (keurig op anderhalve meter onderling): Arjen Miedema, Frank Wedema, Elly van Vessem, Joan Akkerman – Balkema, Jorrit Kuindersma en Rianne van der Velden – van Woerkum