Clubkampioenschappen greensome 2022

Daar was die dan, de jaarlijkse greensome clubkampioenschappen! Dit jaar was het toernooi later in het seizoen, namelijk in het tweede weekend van september, wat betekende dat de baancondities compleet anders waren dan vorig jaar! Wij kunnen nog goed herinneren dat wij vorig jaar met zomers weer door de baan liepen met regelmatig natte plekken naast de fairway. Ondanks die gesteldheid van de baan waren de holes goed speelbaar en werden wij de greensome clubkampioenen van 2021! Dit jaar was het dus voor ons essentieel om onze titel te verdedigen wat in onze ogen nog lastiger zou worden door een anders spelende baan en niet te vergeten de nieuwe teams die zich hadden aangemeld voor het nieuwe kampioenschap! Nou moeten wij zeggen dat de baan inderdaad lastig te spelen was doordat je regelmatig gestraft werd terwijl je een goede bal had geslagen omdat plaatsen door de baan of fairways niet was toegestaan, aan de andere kant mochten wij als ‘long hitters’ niet klagen met de harde ondergrond van de baan want dit leidde namelijk tot fantastische drives van wel 300 meter vanaf de tees.

Net zoals de afgelopen jaren werd er geloot. Maar dit jaar was er een primeur in de loting, wij als regerend greensome clubkampioenen mochten wij de loting voorzien voor de heren! Ieder van ons pakte een balletje met daarin een duo of een nummer, deze werden telkens met elkaar gecombineerd en op het speelschema gezet die in het clubhuis stond. Dit zorgde uiteraard voor veel spanning bij alle golfers! Eenmaal alle balletjes waren verzameld en alle nummers op het bord stonden kon het mooie toernooi beginnen! Door meteen het toernooi scherp te beginnen wonnen wij door goed spel onze eerste partij met 9 & 7 tegen het duo Marcel en Jan. In de middag ging ons spel ‘steady’ door en waren kwamen wij met een 4 & 3 winst partij uit de strijd tegen Hendrik & Dennis!

Door naar de zondag, hier stonden wij dan op de eerste tee klokslag 10 uur op de zondagochtend. De ‘jonkies’ tegen de ‘jonkies’. Oftewel, het duo Daan en Robin tegen Erik en Jorrit! Dit beloofde een erg spannende partij te worden met twee duo’s die perfect op elkaar zijn ingespeeld door het afgelopen competitie seizoen. En dames en heren, dit was overtuigend het hoogste niveau wat wij hebben gespeeld in het hele weekend, op hole 9 moesten zelfs eagles gemaakt worden om de holes te winnen, en dat lukte! Nu moeten we zeggen dat wij, en ik denk Erik en Jorrit enorm balen van de laatste twee holes. Ondanks het hoge niveau die beide teams speelden door de hele baan gingen beide duo’s helemaal stuk op de laatste twee holes, hoogstwaarschijnlijk door de druk die de partij met zich meebracht.

Uiteindelijk werd de beslissende hole gewonnen door ons met een bogey wat die hele partij niet was voorgekomen! Hèhè, toch weer geflikt, in de finale van het clubkampioenschap greensome, heerlijk. Maar voordat die begon moest Daan héél snel terug naar de tekentafel, oftewel, de driving range! We wisten namelijk dat we niet zo door konden gaan in de finale hoe wij de halve-finale waren geëindigd! Gelukkig had Daan aan 20 ballen genoeg om zijn swing weer ‘terug te vinden’ en was Robin wel weer wakker en gefocust na een lekkere tosti bij de Mulligan bar.

In de finale moesten wij tegen het nieuwe gevormde duo Frank en Menno. Wij speelden wederom ‘steady’ en pakten de eerste drie holes! Dit beïnvloedde de loop van de wedstrijd enorm. Frank en Menno kwamen aan het einde wel weer goed terug met een paar holes maar de gemaakte voorsprong in de eerste holes was niet meer in te halen, ondanks het goede spel van het duo. En dus deden wij toch waar wij flink voor getraind hadden, onze titel verdedigen op Heidemeer! De partij werd uiteindelijk gewonnen op hole 8 door een prachtige approach van Robin waardoor Daan het alleen maar nog hoefde af te maken met ‘bijleggertje’, desondanks ging die putt er heerlijk in om deze partij af te sluiten met een birdie!

Geweldig weekend dus met prachtig weer. Wij willen iedereen bedanken die zijn steentje heeft bijgedragen!

Robin & Daan

Ps. Volgende keer zou het leuk zijn als de vlaggen worden verstoken voor de zondag