Fries Amateur Kampioenschap 2017

Zondag 17-09-2017 was GC Lauswolt te Beetsterzwaag het toneel voor het Fries Amateur Kampioenschap 2017. Aan de start verschenen de golfclubs van Ameland, Sint Nicolaasga, GC Groene Ster, GC Gaasterland, GC Heidemeer en natuurlijk GC Lauswolt zelf met 6 dames en 6 heren aan de start, allen klaar om hun beste beentje voor te zetten om de felbegeerde wisseltrofee (het ‘Ulebord’) voor de eigen club te winnen. Van de beste 5 heren en de beste 5 dames wordt de binnengebrachte score opgeteld. De club met het minst aantal slagen is de winnaar. Tevens wordt er gestreden om het individuele kampioenschap bij zowel de dames als de heren.

GC Heidemeer trad aan met de volgende spelers en speelsters: Michael Wedema, Jacques Meijer, Henry de Boer, Bram van der Werf, Brechtus Wille en Arjen Miedema bij de heren en Fredy Damm-Droog, Karin Verdonk-Evers, Elly van Vessem, Kitty Zijlstra, Hanneke Oosterdijk en Haitske Valentijn-Pijlman bij de dames.

De weersvoorspellingen beloofden een droge dag, met kans op een lokale bui in de middag. Achteraf was het een heerlijke golfdag. Een aangename temperatuur, vrijwel geen wind, een heerlijk zonnetje voor het grootste deel van de dag en een baan die zo goed als mogelijk geprepareerd was, gezien de hoeveelheid regen die er in de dagen voorafgaande aan het FAK gevallen was. De fairways waren her en der een beetje nat (wij van Heidemeer zijn dat gelukkig wel gewend), de greens waren in de ochtend nog een beetje traag. Toen de zon erbij kwam droogden deze razendsnel op en werden ze allengs sneller en sneller. Een dikke pluim voor de dames en heren van de greenkeeping van Lauswolt is op zijn plaats!

De baan speelde lang (heren speelden vanaf wit, de dames van de blauwe tees): slagen die de fairway vonden stopten de bal vrijwel onmiddellijk en onverbiddelijk. Een ieder die GC Lauswolt een beetje kent zal vast het lot kennen van een bal die teveel links of rechts van de baan geslagen wordt: je bent bij een groot deel van de holes overgeleverd aan de welwillendheid van de takken van de vele bomen of de bal nog terug gevonden kan worden. Tel daarbij de eerdergenoemde fairways en snelle greens op en je hebt een baan die echt een ‘test’ is, zowel voor de heren als de dames.

Niet dat onze eerste man Michael Wedema moeite met de baan had. Voorafgaande aan het kampioenschap vertrouwde hij de schrijver dezes op de putting green bij de Heidemeer zijn mantra voor het kampioenschap toe: fairways en greens raken. En dat deed hij. Met 1 bogey op kaart en 3 birdies werd hij met een totaal van -2 (71 slagen) onbetwist de individuele kampioen van het FAK 2017. Nummer 2 werd Arjen Miedema op respectabele afstand met 78 slagen (+5). Bij de dames werd Chantal Paassen (GC Groene Ster) de individuele kampioene met 81 slagen (+8), gevolgd door Melissa Paassen (ook GC Groene Ster) met 82 slagen (+9). De wisseltrofee voor de club werd dit jaar door GC de Groene Ster uit Leeuwarden gewonnen. Wij van GC Heidemeer verzekerden ons van de derde plek wat absoluut een felicitatie waard is!