Friese Kampioenschappen 2020 GC Groene Ster

Als er een stukje ingezonden wordt, is dit in de regel van de winnaar van een wedstrijd. Of het is een interessante column met zielenroerselen die een mede clublid graag wil delen omdat het hem / haar nogal hoog zit. Deze keer een verslag namens een team. Nee, waarde lezer: schrik niet! De NGF competitie is niet uitgesteld en alsnog toch begonnen, u hebt niets gemist. Het is géén verslag van een of ander matchplaypotje, maar een heus verslag van de Friese Kampioenschappen van de trotse…. Nummer 2! Want ondanks alle coronaperikelen die ons land teisteren had de organisator van dit jaar (GC de Groene Ster) wijselijk besloten om in een iets aangepaste vorm (o.a. geen toeschouwers) Het Kampioenschap tóch door te laten gaan.

Normaliter heb ik een vertrouwde caddie in de vorm van Arjan Veenstra ‘op de tas’. Maar ergens tijdens een heerlijk zomers rondje op de Hildenberg in Appelscha kreeg ik van Jan Sietse Heida de vraag of hij dit jaar tijdens het FK mijn caddie mocht zijn. Arjan Veenstra was aanwezig tijdens deze vraag en knikte (uiteindelijk) instemmend toe:

En dat gaf het startsein van een intensieve voorbereiding die me wel een paar nachten rust gekost heeft! Ruim 4(!) weken van te voren kreeg ik van hem een digitaal schrijfsel toegestuurd met als bijlage een eigen gemaakt caddieboekje: of ik voor hem een gameplan (codenaam: operatie ‘Green Star’…) op wilde schrijven, zodat we beiden in de baan zouden weten wat ons te doen zou staan en we een kapstok hadden om op basis daarvan een goede score binnen te brengen. Nou dames en heren, ik moest plots een plan maken. Dat had ik nog nooit gedaan! Meestal sla ik de bal ergens heen, loop er naar toe en sla dan de volgende bal en zo wapper ik wat door de baan, soms recht, soms scheef. Maar nu: structuur! Plannen! Planning! Orde! Tucht!

Dus ik braaf mijn huischwerk doen en deze bibberend ingeleverd bij mijn nieuwe caddie. Ik kreeg als respons: ‘als we gaan voorspelen, dan gaan we dit toetsen mannetje!’. Zogezegd, zo gedaan. Onder de gloeiende zon op GC ‘Droge Ster’ gingen we voorspelen in augustus. Het gameplan dat ik bedacht had werkte wonderwel goed (op wat bijschaafwerk her en der m.b.t. – jawel – de windrichting(!)) en dus waren caddie en ik het eensch: zo gaan we het doen en dan moet het goedkomen!

Maar toen kwam het nieuwsch vorige week: caddies NJET toegestaan. Een enorme domper! Ik had me verheugd samen Het Plan tot uitvoer te brengen (en onderweg een hoop lol te maken), maar moest dit dus toch alleen gaan doen. Zodoende tee’de ik stipt om 11.30 op hole 10 af. Ik begon gelijk met een birdie wat gelijk de levensvatbaarheid van Het Plan illustreerde. En zo wapperde ik deze keer niet zomaar door de baan, maar planmatig 18 holes lang strikt in de discipline van mijn lijfelijk niet aanwezige caddie. Ik weet hoe streng hij kan kijken, dus ik durfde ook geen moment af te wijken van de speelinstructies. Dit resulteerde na wat optellen en gummen na afloop in een brutoscore van 77 slagen vanaf de witte tees en een verdiende tweede plek.

Als team was het nogal spannend hoe we het er vanaf gebracht hadden. Tijdens de prijsuitreiking keken Frank Wedema en ik verrast op toen bleek dat we niet zesde, niet vijfde, niet vierde, niet derde, maar op de tweede plek waren geëindigd! Tel daarbij op dat we ook de nummer 3 bij de heren leverden in de persoon van voorgenoemde Frank Wedema en een niet onverdienstelijk debuut van Jorrit Kuindersma en we kunnen concluderen: als Heidemeer zijnde hebben we niet onverdienstelijk gepresteerd!

Al met al was het een zeer geslaagde dag. We zagen zeer donkere luchten voorbij trekken links en rechts, maar afgezien van een paar spatten regen bleef het droog en liet de zon zich regelmatig zien. Volgend jaar zijn wij als Heidemeer aan de beurt om als gastheer van het FK op te treden, iets wat we als club natuurlijk leuk vinden om te organiseren. Want, zoals we allemaal weten: verdienstelijk golfspiel machen op een andere baan is natuurlijk leuk, maar…  there’s no place like Home

Arjen Miedema

Bekijk de uitslagen in deze PDF

Uitslagen teams in deze PDF