4e kapucijnerswedstrijd van woensdag 27 september 2017

Beste Golfvrienden,

Het heeft een tijdje geduurd, maar hier is het dan eindelijk: het verslag(je) van de vierde kapucijnerswedstrijd, gespeeld op woensdag 27 september j.l. Eigenlijk moet je zo’n wedstrijd niet willen winnen, want dat is de enige manier om onder het schrijven van een stukje voor de website/nieuwsbrief uit te komen. Aanvankelijk leek dit te lukken door aan te voeren dat ik niet in het bezit ben van een computer e.d. maar dit scheen wat al te doorzichtig te zijn. Al gauw werd ik van alle kanten mentaal zwaar onder druk gezet. Onder andere door medebestuursleden van de Heerendag en ook nog door een aantal mede-golfers. Allen reken(de) ik tot mijn vrienden! Om echter de verhoudingen binnen de club niet helemaal te verpesten is dan hier het verslag. Maar dan wel een verslag zonder de vereiste humor; gewoon wat kale feiten, maar dat hadden jullie al gemerkt.

Om een kapucijnerswedstrijd te winnen moet je de bewuste dag beschikken over de juiste motivatie. Er moet iets in je los gemaakt worden, waardoor je tot ver boven je normale niveau uitstijgt.
Mijn motivatie verkreeg ik ongeveer een week vóór de wedstrijd. Ons zeer gewaardeerd, voormalig senior-lid Bill Speckmann kwam even bij ons langs in ons clubhuis, vlak voor de reguliere Heerendag wedstrijd. Hij had net de najaarsschoonmaak van zijn welbekende pannenkoekenschip achter de rug. Het schip schijnt na die schoonmaak ongeveer 30 cm hoger in het water te liggen heb ik mij laten vertellen. Hij was daarbij enkele golf-items tegen gekomen, die hij zelf niet meer nodig dacht te hebben. Onder andere doosjes met golfballen en iets, dat voor mij de ‘trigger’ zou blijken te zijn om goed te willen presteren in de komende kapucijner wedstrijd. Een roestvrijstalen heupfles in een leren hoes. Op de hoes zitten 2 markers en nog 4 tees van gelakt hout en een pitchfork. Het geheel kun je aan je broekriem bevestigen. Geweldig! Bill wilde er vanaf een stelde voor aan een van mijn (voormalige) vrienden van het Herenmiddagbestuur om het item als hoofdprijs beschikbaar te stellen. Dat medebestuurslid, waarvan ik de naam niet meer door mijn str… kan krijgen, dacht daarbij direct aan de kapucijnerswedstrijd van de komende week, en zo geschiedde.

Ik moest toen direct denken aan de aankomende winterperiode: nattigheid, vorst en… dorst. En zo was mijn ‘trigger’ voor de wedstrijd al een week van tevoren geboren. Het werd een drukke week: naar de fysiotherapeut, naar Ted Troost (voormalig haptonoom van Feyenoord) voor mijn mentale fitheid en heel veel uren doorbrengen op de oefengreen, in de oefenbunker en op de driving range. Je moet wat over hebben voor een heupfles nietwaar? Jammer dat ik er af en toe weggestuurd werd door onze golfpro Tineke van de Wal. Die vond dat zij nog wel af en toe wat les moest kunnen geven aan andere ‘golfstumpers’.

Nu de dag zelf. De weg naar succes (en de heupfles) kon alleen nog geblokkeerd worden door de samenstelling van de flight waarin je komt te spelen. Mijn flightgenoten waren Bauke Sutherland en Rinus Weima. Twee schatten van kerels, waar je altijd wel iets mee beleeft onderweg. Zij stimuleerden mij om mijn allerbeste talenten op golfgebied (en dat zijn er niet zo veel) naar boven te halen. Daarvoor mijn hartelijke dank mannen! Het resulteerde in een eerste 9 van 15 punten en een tweede 9 van 24 punten. Een totaal van 39 punten; genoeg voor de winst!

Harry Zwart en Anne Zwigt waren gedeeld 2e en hadden allebei 31 punten. Al met al een gezellige dag. Dit is mijn laatste stukje in de nieuwsbrief. Ik heb namelijk besloten dat ik nooit meer een kapucijnerswedstrijd wil winnen, want als je topsporter bent en dan verplicht wordt om ook schrijver met een eigen kolom in de nieuwsbrief te worden, dan haak ik af. En trouwens, ik heb de heupfles al binnen en zit komende winter dus goed tijdens onze rondjes over onze golfbaan!

Golfgroeten van Roelof Liemburg.

Nb. Bij mij in de wc heb ik een leuke spreuk hangen, die vast voor ons allen geldt:
‘A BAD DAY GOLFING IS BETTER THAN A GOOD DAY WORKING’

Opmerking redactie: omdat er wat misgegaan is in het overbrengen van dit stukje van schrijver naar de redactie is het pas nu gepubliceerd! Aan een ieder: kopij is van harte welkom via redactie@golfclubheidemeer.nl!