Langverwachte winst op de Lange Leegte

Zondag 15 april. Op naar de Lange Leegte te Veendam, om de strijd aan te binden met de Edese op de Compagnie. We rekenden op een mooie dag buiten spelen, maar bij aankomst in Veendam: regen… Als ik ergens niet blij van wordt is het regen met een ronde golf in het vooruitzicht. Captain Jacques had helaas niet even met Piet Paulusma gebeld om een voorspelling los te peuteren en ons mentaal / dan wel fysiek voor te bereiden. Vandaar dat ondergetekende een klein beetje onvoorbereid op pad was gegaan. Volgens buienradar (gecheckt vlak voor vertrek) zou het rond de starttijd droog moeten zijn, maar dat bleek helaas niet zo te zijn. Verkeerd gegokt.. Dus kijken welke bescherming tegen de regen voorhanden is: Géén paraplu (huh… die lag toch altijd in de kofferbak…?), schoenen die het water amper buiten boord konden houden, maar gelukkig wél een regenjas (die nog in de tas zat, pfffff!): daarmee zal ik het moeten doen!

We begonnen stipt om 10:30 uur aan de 9 holes Greensome: ‘Bombing Brechtus’ met ondergetekende, ‘Captain Jack’ (Jacques Meijer) met de ‘Baldy Bomber’ (Robin Otter) en ‘Birdiebro’ Bram (van der Werf) samen met ‘Icemaster’ Dennis (Schreur). Gaandeweg de ochtendronde werd het gelukkig droog, waardoor het aangenamer qua spel werd. De baan speelde lastig vanwege het vele water en de greens waren traag en bij tijd en wijle moeilijk te lezen. Gelukkig zijn wij op de Heidemeer gewend aan zulke omstandigheden. Het mag dan ook geen verrassing heten dat tijdens de lunch de balans in ons voordeel uitviel: een 4-2 voorsprong!

Tijdens de singles ging het gelijk op, waarbij Brechtus vrij eenvoudig zijn partij wist te winnen. In een heerlijk onderling sportief gevecht (holes moesten bij tijd en wijle echt met birdies gewonnen worden, een par was slechts goed genoeg voor een halve) kon ondergetekende zijn partij halven. Robin won zijn partij op de 18e van een zeer steady tegenstander (heel knap!). Helaas moest de captain op de 18e buigen voor zijn tegenstander (ook dat geeft aan dat deze 2 mannen aan elkaar gewaagd waren). Ook Birdiebro Bram haalde zijn partij binnen (ook al stond hij op zeker moment flink achter). De Icemaster moest helaas zijn meerdere erkennen in zijn tegenstander. Na afloop concludeerde hij dat zijn tegenstander beter gespeeld had en dus terecht gewonnen had.

Einduitslag: 11-7 in het voordeel van de Heeren van het Heidemeer! Op zaterdagmiddag, toen ik Brechtus tegenkwam op de oefengreen nabij het clubhuis op de Heidemeer werd voorzichtig al uitgesproken: we moeten kúnnen winnen morgen… En dat is gelukt!

Op naar volgende week, alwaar op de Beerendonck de strijd aangebonden zal worden met de Compagnie!

Arjen Miedema