Matchis sponsorwedstrijd 10 juni 2017

Hoewel wat verlaat toch nog een verslag van de Matchis sponsorwedstrijd van 10 juni 2017. Deze wedstrijd is voor de tweede keer gespeeld op golfclub Heidemeer. Een 18 holes shotgun wedstrijd in de spelvorm greensome, voor het goede doel. Na ontvangst van de 48 deelnemers met koffie en gebak werd een inleidend praatje gehouden door Fredy Damm over de Stichting Matchis. Stichting Matchis is het Nederlands centrum voor stamceldonoren. Na verdere uitleg over de spelvorm greensome en het kopen van “stamcellen” (mulligans die tijdens de wedstrijd ingezet konden worden) en wat andere mededelingen kon iedereen naar zijn starthole.

Gelukkig waren de weergoden ons goed gezind en tja: als het lekker weer is heb je al gauw een gezellige en sfeervolle wedstrijd! Zo rond de klok van vijf was iedereen weer goedgemutst terug in het clubhuis, waar iedereen genietend van de zon en een lekker hapje en drankje kon wachten op de uitslag.

Dat we eerste zijn geworden – zij het met een minimaal verschil – was een grote verassing. Na een matige start (waarbij de eerste 4 mulligans op hole twee al werden ingezet om uiteindelijk tóch nog een bogey te halen) behaalden we (Elly van Vessem en Christiaan Vermeulen) dankzij goed teamwork 42 punten.
De verdere uitslagen: Tweede prijs voor Rients en Richard met 41 punten, de derde prijs voor Gideon en Brechtus. Hanneke en Kees hadden ook 39 punten. Zij hadden echter minder punten op de laatste 9 holes, waardoor Gideon en Brechtus de derde prijs kregen uitgereikt.

De Longest drive op 2 waren voor Karin en Pieter, op 6 voor Caroline en Pieter (wat kan die jongen slaan!). De neary op hole 5 was een prooi voor Rients. De neary op hole 7 werd gewonnen door Rijnier.

Het doel van de wedstrijd was – want daar draaide het uiteindelijk om – zoveel mogelijk geld in te zamelen voor stichting Matchis, voor onderzoek en stamceltypering. Deze stamcellen zijn nodig voor de genezing of verlenging van leven bij mensen die lijden aan leukemie, Kahler en Non-Hodgkin, maar ook aan sommige auto-immuunziekten, waarbij het eigen bloed wordt afgebroken. Er wordt verder onderzoek naar de mogelijkheid om mensen met diabetes, hartafwijkingen, neurologische aandoeningen ( Parkinson) in de toekomst te genezen.

Wist u trouwens dat:

• een donortypering slechts 50 euro kost.
  • er maar 1 op de 50.000 een match vormt met een donor.
  • 1 op de 64 mensen in Nederland donor is, terwijl dat in Duitsland 1 is op de 16.
  • Iedereen tussen de 18 en 50 jaar stamceldonor kan zijn.
  • dat stamceldonatie kan niet áltijd levens redden, maar wél verlengen!

Er kon aan het eind van de dag een cheque worden overhandigd van € 3140,- euro aan Margot van den Akker van stichting Matchis, een prachtig bedrag!

Sponsoren en spelers bedankt!

Bijlage: dankbrief Matchis