Meester Miedema wintercompetitie 2021/ 2022

En toen was het alweer maart 2022. Oktober 2021 lijkt alweer zo lang geleden toen de wintercompetitie begon en de enige echte Meester Miedema het ceremoniële eerste teeshot sloeg! Ik zal gelijk maar met de deur in huis vallen: ik schrijf dit stukje, omdat ik zowel sponsor ben van de wintercompetitie als ook de Eindoverwinnaar. Nu klinkt dat natuurlijk een beetje dubbel, maar sponsorschap sluit deelnemerschap niet uit (heeft de praktijk inmiddels uitgewezen…) en ik moet zeggen: ik ben zowel als sponsor als Eindoverwinnaar bijzonder trots!

De hele winter is de temperatuur op zondagochtend niet onder nul geweest. Een direct gevolg van het enthousiasme van de deelnemers denk ik persoonlijk, want vrijwel iedere zondag was er een goed gevuld deelnemersveld. De conditie van de baan liet door de vele regen soms wat te wensen over, maar wij Heidemeerders zijn inmiddels wel wat gewend. Wat mij opviel was dat er ook een flink aantal nieuwe gezichten meedeed, een fijn en mooi teken dat onze club leeft! Tijdens de laatste wedstrijden droogde de baan zienderogen op, brak de zon door en ontstonden er steeds aangenamere speelomstandigheden.

Wat ook ontstond was de eigenaardige situatie dat ik als spelende sponsor in het Algemeen Klassement begon te klimmen. Constante scores boven de 18: tja, dan ga je meedoen om de titel hè? En wat doe je dan? Ga je je sportief gesproken inhouden? ‘Laat je het lopen’? Mijn sportieve inborst zei: Dat kan niet…

En zo geschiedde het dat we op 20 maart de Finaleronde hadden waarbij ik me in de positie bevond om een gooi naar het Winterkampioenschap te doen. Een rekensom aan de hand van het Algemeen Klassement gaf als uitkomst dat ik 2 punten goed moest maken op Sint Brouwer, de leider van het Algemeen Klassement op dat moment. Ik mocht nog een 16 wegspelen, Sint een 18.

Derde in de tussenstand stond Bram van der Werf. Ik denk dat deze de druk van de Finale misschien niet helemaal aankon, want hij verkoos een weekendje Sevilla met zn wijffie boven deze Kraker des Krakers. En dus schoof Edwin ‘Never a dull moment’ van Werkhoven mee in de finaleflight. We wisten alledrie wat ons te doen stond en zo gingen we los. We speelden alledrie voor wat we waard waren.

Onderweg werd gaandeweg duidelijk dat ik Sint aan het inhalen was en voorbij ging in het klassement. Virtueel in ‘Het Blauw’ dus! Bij het invoeren en verwerken van de scorekaart aan het einde van de ronde werd dit inderdaad bevestigd. Met een totaalscore van 200 punten over de beste 10 wedstrijden mag ik me dus een jaar lang ‘Winterkoning van de Heidemeer’ noemen. Een Grote Eer!

En toen was er nog de kwestie van de Hoofdprijs. Ik had er niet op gerekend dat ik zou winnen en als sponsor zelf de hoofdprijs in ontvangst nemen: nee, dat wilde ik niet. Ik had daarom alleen het scenario ‘Sint Wint’ uitgewerkt: voor hem had ik een speciale, persoonlijke hoofdprijs laten maken bij Madeleine Zwier in de vorm van een schilderij (waar hijzelf golfend in actie op afgebeeld werd). Mocht hij winnen, dan zou hij deze natuurlijk uitgereikt krijgen. Zou hij niet winnen: nou, dan zou ik het schilderij hem op een ander moment (misschien voor zijn verjaardag?) gaan geven. Ik had echter buiten Madeleine zelf om gerekend (vrouwen denken toch altijd even wat beter na..). Tijdens de prijsuitreiking bleek dat Madeleine (buiten mijn medeweten om) óók een zelfde hoofdprijs gemaakt had, maar dan van mij in actie! U begrijpt: ik was totaal verrast! Daarom vanaf deze plek nogmaals een welgemeend dankjewel aan Madeleine (tip aan u als lezer: als u eens iets nieuws aan de muur wilt weet u dus waar u nu moet zijn!)!

Ik wil verder mijn speciale dank uitspreken naar de wedstrijdcommissie die samen met mij als sponsor deze leuke wintercompetitie hebben georganiseerd. Zelfs toen de lockdown op een zaterdag in december afgekondigd werd door Rutte c.s. konden we toch doorspelen dankzij de flexibele wedstrijdleiders die ‘on the fly’ van drieballen tweeballen maakten op zondagochtend! Ook een woord van dank aan Mulligan die in samenwerking met de wedstrijdcommissie de interne mens heeft verzorgd tijdens de competitie!

Nu staat eerst de zomer (met de zomeravondcompetitie, komt allen en doe mee!) voor de deur, maar reken er maar op dat de Meester Miedema banner ergens in oktober weer bij de eerste tee zal wapperen op zondagochtend. Een blauw/witte uitnodiging uw beste spel te komen spelen onder misschien wel de zwaarste omstandigheden en daarnaast gezellige nieuwe mensen te leren kennen. Wie weet levert het u nog nieuwe golfvrienden op ook! You never know.

Meester Miedema himself daagt u bij deze uit om hem de titel afhandig te komen maken bij de volgende editie van de Wintercompetitie! Bring it on!

Tot in oktober!

Arjen Miedema