Clubkampioenschappen greensome dames: SundayShowDown-Girls versus SundayShowDown-Girls!

Het was zover: hét greensome-weekend waar Digna en ik ons al weken op voorbereidden. We wisten dat er spannende wedstrijden op ons wachtten, maar we hadden geen idee dat we ook een mini-safari zouden krijgen.

Zaterdag speelden we onze achtste finale tegen Hil en Koosje. Een vooral gezellige partij, al bleek al snel dat onze tegenstanders niet helemaal bekend waren met de spelvorm matchplay.
Na wat uitleg over de spelregels verliep de wedstrijd ontspannen. Ondanks de nieuwigheid van beiden met matchplay, werd er goed gespeeld. Koosje sloeg een prachtige ballen en ook Hil liet zich niet uit het veld slaan. De wedstrijd verliep sportief, met mooie slagen over en weer en met winst voor ons.

De halve finale op zondag tegen Trijn en Frédy. Trijn was in topvorm en wist elke keer weer slagen tevoorschijn te toveren waarvan wij dachten: “ Heeft ze een magische golclub of zo?”. Frédy , die al bekend staat om haar lange drives, vulde het geheel aan met kracht en precisie. Digna en ik moesten flink aan de bak om niet achter de feiten aan te lopen. Het was alsof Trijn haar golfgoden had opgeroepen om de bal precies te laten landen waar ze hem wilde hebben te slaan en vooral te krijgen. Ze vormen een formidabel koppel, waardoor het een gelijkwaardige strijd was van begin tot het eind. Uiteindelijk na een paar goed geplaatste slagen en strategische beslissingen wisten Digna en ik door te stoten na de finale.

In die finale stonden we tegenover Margriet en Carin, oftewel de **SundayShowDown-Girls**. Nu hoor ik je denken :” wie , wat?” Nou, laat me je inwijden in dit exclusieve clubje. Het is een elite groep van vier dames en acht heren, die op zondag steevast de baan betreden en daar als absolute heersers bekend staan. Ze spelen al jaren samen en vormen een hechte en keiharde competitie. Wij alle vier behoren als “girls” tot deze groep.

We wisten vooraf dat dit geen appeltje-eitje zou worden , maar een keiharde strijd. De “girls” zijn doorgewinderd en niet van hun stuk te brengen, dachten we. Maar het leek wel of de natuur zelf besloot ons wat afleiding te bezorgen. Terwijl we de eerste slagen maakten, werd de baan langzaam maar zeker overgenomen door een beestenboel. Sprinkhanen deden mee aan hun eigen versie van een hindernisbaan, insecten vonden het blijkbaar een goed idee om op onze ballen te landen en een kikker voelde zich zo thuis op de green dat hij er rustig bleef zitten, terwijl wij probeerden te putten. Alsof dat nog niet genoeg was, zagen we op een gegeven moment een eekhoorn door de bomen suizen. Digna’s reactie: “ Als die ook nog gaat meedoen, kunnen we het wel vergeten!”

Ondanks deze natuurshow, hielden we het hoofd koel (voor zover dat mogelijk was) en smeerden we ons niet alleen in met zonnebrandcrème, maar ook met geduld. De wedstrijd ging lang gelijk op. Elke hole was een strijd op zich, en moesten we oppassen voor elk foutje, want de “girls” zaten er boven op! Uiteindelijk, na een paar geniale slagen en waarschijnlijk wat hulp van bovennatuurlijk krachten ( of gewoon geluk) trokken we aan het langste eind met 3&2.

Het greensome clubkampioenschap weekend was een geweldige mix van spanning, serieuze competitie en hilarische momenten. Van fantastische slagen tot kikkers die het spel even stil legden!
En of je nou tegen Hil, Koosje, Trijn, Frédy óf tegen de legendarische **SundayShowDown-Girls ** speelt, één ding is zeker: niets kan je voorbereiden op een greensome-weekend vol onverwachte wendingen……..en dieren op de baan!

Elly van Vessem & Digna Ketelaar