Fries Amateur Kampioenschap 2023

Afgelopen zondag 17 september stond het Fries Amateur Kampioenschap op het programma. Bijna alle golfclubs van Friesland waren vertegenwoordigd. Helaas ontbrak Ameland dit jaar en ook Appelscha deed dit jaar nog niet mee.

Dit jaar was GC Lauswolt de organiserende golfclub. De spelers werden getrakteerd op een prachtig geprepareerde golfbaan, een goede wedstrijdorganisatie en dito omlijsting bij de eerste en de tiende tee:

De weersvoorspellingen leken de hele week te duiden op een zonnige laatste zomerdag, maar niets was minder waar. In de ochtend begon het te regenen toen de heren de baan ingingen. Gelukkig klaarde het in de middag op en werd het droog. Het merendeel van de spelers heeft dus onderweg ook nog van het verder aangename weer kunnen genieten.

Nadat alle spelers binnen waren kon de eindstand opgemaakt worden. Individueel mogen Nicky Nicola (van GC Groene Ster) en Steven Chapman (van GC Lauswolt) zich een jaar lang Fries Amateur Kampioen noemen.

Zoals u wellicht weet is er ook een teamelement om te bepalen welke golfclub het beste presteert op het FAK en een jaar lang het felbegeerde Uleboerd in het clubhuis mag ophangen. De rekenmethode is als volgt: de scores van zowel de beste 4 heren als de beste 4 dames (het team van een vertegenwoordigende golfclub bestaat uit 6 dames en 6 heren) worden bij elkaar opgeteld. Dit leidde tot de volgende uitslag:

1. GC Lauswolt
2. GC Groene Ster
3. GC Heidemeer
4. Sint Nyk
5. Gaasterland

GC Lauswolt mag zich dus als golfclub een jaar lang Fries Kampioen noemen. Al met al kunnen we concluderen dat we als club zijnde wederom in de top drie geëindigd zijn en daar kunnen we als GC Heidemeer trots op zijn!

De redactie

De volledige eindstand van alle spelers kunt u bekijken via deze link