Competitie Heidemeer 2 dames donderdag 50+  18- 27 holes

Een nieuwe opzet dit jaar van de NGF competitie die nogal wat veranderingen teweeg brengt. Allereerst de poule-indeling is gemaakt door de samenvoeging van dinsdag voorheen en donderdag dames en dat geeft in de aanloop denk ik nogal wat verschillen in handicap. In onze poule is het verschil denk ik wel erg groot met de Noord Nederlandse en Havelte, op dit moment de nummer 1 en laatst. Dat wordt in de loop van de tijd vanzelf rechtgetrokken door promoties.

Waar we vorig jaar nog 27 holes moesten zwoegen, want dat was het echt wel af en toe, begonnen we met de greensome over 9 holes, kwam je lekker op gang met je maatje, dan een overheerlijke lunch, maar dan…

In plaats van een middagdutje om je lunch te laten zakken, moest je in de single 18 holes aan de bak en ja ik hoor u zeggen je komt toch om te golfen en niet om te lunchen. Ja dat klopt, maar toch. Het was aan jezelf of je al die 27 holes moest voltooien, want als de winst je niet meer kon ontgaan mocht je stoppen en invullen zoveel up met zoveel te gaan en kon je terug naar het clubhuis. Maar datzelfde gold natuurlijk ook voor je tegenstander als zij zoveel up stond met zoveel te gaan, dan kwam de worsteling in je naar boven. Want wilde je eigenlijk wel naar het clubhuis, je wilde ook met opgeheven hoofd thuis kunnen komen en je teamgenoten onder ogen kunnen komen. En ja dan kwam je toch in verzet, bij je tegenstander werkte het denk ik net zo en gebeurde het toch regelmatig dat je alle 27 holes moest spelen.

Trouwens, als je net op het verste punt van het clubhuis de hand kunt schudden is het vreselijk dat hele stuk terug te moeten lopen. Terwijl ik dit schrijf denk ik wat doen we onszelf aan en toch doen we het elk jaar weer en vinden we het kennelijk ook nog leuk. De NGF heeft dit kennelijk aangevoeld en de opzet veranderd en eigenlijk bevalt dat wel goed behalve dan dat er teveel tegenstanders zijn met een (voor ons) te lage handicap, maar gelukkig hebben we Havelte nog in de poule en wonnen we daar de eerste wedstrijd van met 17-5 maar… die telde niet mee voor de stand want door de nieuwe opzet kon het gebeuren dat er poule van 4 was in plaats van 5 en dat troffen wij, Dat houdt in dat je 4 keer speelt en ook de ontvangende club speelt op de thuisbaan.

Dat scheelt in elk geval dat we altijd een verklaring hebben als we verliezen, want dat gebeurde in onze tweede wedstrijd. We verloren met 19-3 tegen het thuisspelende Holthuizen, nou dat kunnen we toch niet helpen zij kennen de baan zo goed. Maar als wij thuisspelen tegen de Noord Nederlandse hebben we ons excuus al klaar, want zij hebben zoveel lagere handicappers dan wij, dus beraden we ons nu of we valse voorlichting zullen geven en ze letterlijk op Heidemeer het bos in sturen, of het water kan ook. We gaan het zien, als we er maar mooi weer bij hebben, want dat was tot nog toe ook nog niet helemaal gelukt.

Ruth Haspers